Aktuellt datum och tid: tis maj 26, 2020 12:45 pm

  • KÖP / SÄLJ MOPEDARTIKLAR
    Här kan ni posta trådar om ni söker eller säljer en specifik vara
    0 Trådar
    0 Inlägg
    Inga inlägg
  • EFTERLYSNING - STULET
    112 Vad kan vi hjälpa dig att hitta? Posta vad du blivit av med och var så får vi alla hålla ögonen öppna.
    0 Trådar
    0 Inlägg
    Inga inlägg
  • PUCH ALABAMA
    Alabama var av skotermodell och hade samma fläktkylda motor som de flesta andra mopeder från Puch. Olika färgsättningar förekom genom åren.
    0 Trådar
    0 Inlägg
    Inga inlägg
  • PUCH ARIZONA
    Arizona påminner om Dakota 3000, Nevada, Montana och Monza. Den har dock hydraulisk skivbroms fram. Den blev inte alls populär och väldigt dyr.
    0 Trådar
    0 Inlägg
    Inga inlägg
  • 0 Trådar
    0 Inlägg
    Inga inlägg
  • 0 Trådar
    0 Inlägg
    Inga inlägg
  • 0 Trådar
    0 Inlägg
    Inga inlägg
  • PUCH DAKOTA
    Puch Dakota var av standardmodell liknande en motorcykel men med den skillnaden att motorn, jämfört med de flesta andra mopeder, var fläktkyld. Dakota levererades i British racing green (endast första året) 1966, röd 1967–1970, guld 1972–1975 och även i den klassiska blå färgen kallad Dinoblå 1970–1982, varpå tillverkningen upphörde. Ytterligare en modell, kallad Dakota 3000, byggdes åren 1975 till 1977. Denna hade dock en helt annan modernare design (samma som M50, Monza, Monza 3C och Arizona). Det som skiljer den från de andra är framför allt den fläktkylda motorn som hämtats från den vanliga Dakotan.
    0 Trådar
    0 Inlägg
    Inga inlägg
  • 0 Trådar
    0 Inlägg
    Inga inlägg
  • 0 Trådar
    0 Inlägg
    Inga inlägg
  • PUCH MAGNUM
    Magnum är en minicross riktad till små barn. Den är stryktålig och har en automatväxlad E50-motor med centrifugalkoppling, samma som på Puch Maxi. Den kom ut med 1 hk. Men man kunde också köpa ett kit på 3,5 hk till Magnum. Toppfarten var då ca 50 km/h och väldigt stark.
    0 Trådar
    0 Inlägg
    Inga inlägg
  • 0 Trådar
    0 Inlägg
    Inga inlägg
  • PUCH MEXICO / PUCH DS 50 VN
    Mexico eller Puch DS 50 VN tillverkades 1968–1975, men såldes i Sverige bara 1968–1969. Modellen var fyrväxlad, hade en fläktkyld 1 hk motor, långsadel (så kallad limpa), helkapslat kedjeskydd, kromad störtbåge och relativt små hjul. Modellen påminde mycket om den äldsta Alabama-modellen, men med tank från Dakota. I Sverige såldes den bara i en färgsättning, nämligen benvitt och orange. I Tyskland fanns den även i rött och vitt. Totalt såldes 1 300 exemplar i Sverige. Att Lundbolagen, som importerade Puch till Sverige, valde modellnamnet Mexico berodde på OS i Mexico City 1968.
    0 Trådar
    0 Inlägg
    Inga inlägg
  • 0 Trådar
    0 Inlägg
    Inga inlägg
  • 0 Trådar
    0 Inlägg
    Inga inlägg
  • PUCH NEVADA
    Nevada är en av de sista modellerna från Puch. Modellen kom i slutet av 1970-talet och togs bort i början av 1980-talet i och med att Puchs välkända fläktkylda v3-motor gick i graven med Dakotan.
    0 Trådar
    0 Inlägg
    Inga inlägg
  • PUCH RACING
    Racing var en av de dyraste Puchar man kunde köpa. Den gjordes i få exemplar. De stora bromstrummorna och den låga sadeln skvallrade om motorcykelstil och den var väldigt tung i förhållande till andra Puchar, över 80 kg, och blev därför känd som väldigt slö. En del av exemplaren hade dubbla avgasrör och man kunde bygga om den till lätt motorcykel till 3,5 hk.
    0 Trådar
    0 Inlägg
    Inga inlägg
  • 0 Trådar
    0 Inlägg
    Inga inlägg
  • 0 Trådar
    0 Inlägg
    Inga inlägg
  • PUCH MS50
    MS50 var den första Puch som importerades till Sverige. I början av 1950-talet importerades 300 exemplar från Graz i Österrike. Den hade en kolvbult på 10 mm och motorn gav ut 0,8 hk. Motorn var en fläktkyld 2-växlad handväxel med trampstart. Tanken rymde 3,5 liter och mopeden vägde ca 45 kg med full tank. Skillnaden mellan MS50 och Florida är att Floridan har ett annat baklyse, ett så kallat "hellalyse", kromad skärm, större och kromad tank, lite modifierat styre samt en kromad pakethållare och halvnavsbromsar. Floridan har en V3-motor. Ljusomkopplaren på MS50 var i bakelit och är idag en mycket svår del att få tag på. Det var med största sannolikhet tändsystemet Stefa på den, som senare byttes till Bosch.
    0 Trådar
    0 Inlägg
    Inga inlägg
  • 0 Trådar
    0 Inlägg
    Inga inlägg
  • PUCH TEXAS
    Texas är en "snikmodell" av Puch Dakota. Man sparade in på kromet så att mopeden blev mycket billigare. Det enda som skiljer dessa åt är dekalerna och att tanken och framskärmen är zinkfärgade på Puch Texas.
    0 Trådar
    0 Inlägg
    Inga inlägg
  • PUCH PACKI
    Packi är Puchs flakmoped som har en 3-växlad fläktkyld motor med handväxel. Modellen blev inte speciellt populär.
    0 Trådar
    0 Inlägg
    Inga inlägg
  • 0 Trådar
    0 Inlägg
    Inga inlägg
  • PUCH CYKLAR
    Allt med Puch behöver inte vara en vältrimmad Dakota med 17 bing.
    0 Trådar
    0 Inlägg
    Inga inlägg
  • PUCH MOTORCYKEL
    Störst större störst. Nu ska kubiken maxas.
    0 Trådar
    0 Inlägg
    Inga inlägg
  • Trådar
    Inlägg
    Senaste inlägget
  • TRIM-PROJEKT
    Dags att borra upp cylindern, dra pluggen, varva maxvarv och kröka svänghjulet? Berätta om era projekt här.
    0 Trådar
    0 Inlägg
    Inga inlägg
  • RENOVERINGS-PROJEKT
    Fram med orignalfärgen, putsa upp kromet och skinnpung på sadeln.
    0 Trådar
    0 Inlägg
    Inga inlägg

Logga in  •  Bli medlem

Vilka är online

Totalt 26 användare online: :: 0 registrerade, 0 dolda and 26 gäster (baserat på aktiva användare under de senaste 5 minuterna)
Flest användare online samtidigt: 59, lör maj 23, 2020 5:30 pm

Statistik

Totalt antal inlägg 1 • Totalt antal trådar 1 • Totalt antal medlemmar 4 • Vår senaste medlem Pehr 3000