Välkommen till Puchverkstan. Sveriges bästa puch-forum

Diskutera puch modeller, frågor och allmäna småtipps.

Moderator: Staffan

Av Ingo86
Är en nybliven tomos ägare. Vet ej vad det är för modell men den är mkt lik en florida -62.

Det som skiljer visuellt är kåpan över växellådan samt framlyset.

Den mopeden jag äger har stått i 13 år så efter en rengöring av tanken samt förgasaren så hoppade den igång utan protest.
Det ända som krånglar lite nu är att mopeden vill "dö" efter en liten stund men då hjälper det att dra i chocken en gång så går den bra en stund sen kan samma problem uppstå igen oregelbundet.
Förgasaren är rengjord en andra gång utan spår av smuts.
Har ni några tips på vad den kan vara för problem, är en 1.0 hk motor med 12mm bing förgasare.

Är även glad om någon har någon info om mopeden för det ända jag vet är att det är en Tomos.

Tack på förhand!
Av Blyfot
Ingo86 skrev:Är en nybliven tomos ägare. Vet ej vad det är för modell men den är mkt lik en florida -62.

Det som skiljer visuellt är kåpan över växellådan samt framlyset.

Den mopeden jag äger har stått i 13 år så efter en rengöring av tanken samt förgasaren så hoppade den igång utan protest.
Det ända som krånglar lite nu är att mopeden vill "dö" efter en liten stund men då hjälper det att dra i chocken en gång så går den bra en stund sen kan samma problem uppstå igen oregelbundet.
Förgasaren är rengjord en andra gång utan spår av smuts.
Har ni några tips på vad den kan vara för problem, är en 1.0 hk motor med 12mm bing förgasare.

Är även glad om någon har någon info om mopeden för det ända jag vet är att det är en Tomos.

Tack på förhand!
Du har nog fortfarande problem med att tanken, kranen eller förgasaren inte är ren. När en moppe står stlii länge så dunstar bensinen bort och kvar blir bara oljan som kan va väldit svår att få bort i de små kanalerna i förgasaren. Troligast är nog ändå att tanken är problemet, sätt dit ett filter på slangen så får du se.
Av Ingo86
Får ta ett varv till med tanken då för att se om det finns någon mer skit där i.

Undrar även om det finns något sätt så mopeden blir lite starkare. Känns som man skulle vilja ha lite mera ork på den i uppförsbackar osv.
Av Blyfot
Ingo86 skrev:Får ta ett varv till med tanken då för att se om det finns någon mer skit där i.

Undrar även om det finns något sätt så mopeden blir lite starkare. Känns som man skulle vilja ha lite mera ork på den i uppförsbackar osv.
Trimma :D vill du bara ha den liiite starkare så kan du börja med att göra en s.k. lucka i kolven.
Kort förklarat; du tar bort kolven och filar bort en liten bit av nederdelen på kolven mot insugssidan.
Lämplig storlek som lillfingernageln i bredd och 7mm hög från nerkanten räknat. Du behöver större munstycke i förgasaren alt. ett ställbart munstycke som är att föredra. Sen vill du ha mer och då ryker pluggen och sen vill du ha mer å då blir det trimcylinder och ny förgasare och sen.....jag du förstår säkert vart det kommer sluta
Av Ingo86
Ok. Då vet jag hur jag ska gå till väga med det. :) men något mer trim blir det nog inte vill ha den så nära orginal som möjligt.

Någon som vet vart det går att få tag i tomos dekaler?
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Styla dig med de snyggaste Puchverkstan kläderna!