Välkommen till Puchverkstan. Sveriges bästa puch-forum

Originalast

Moderator: Staffan

Hej! För ett tag sedan så bytte jag till mig en puch florida (2 växlad 1963/64?) som hade stått i ett okänt antal år.
motorn hade gammal förstelnad bensin över sig så vi tog och rengjorde förgasaren grundligt och rengjorde tanken. Soppakranen var paj så satte dit en ny sådan och ett bränslefilter på den nya soppaslangen. efter lite startgas och justering av förgasaren så gick den igång. (satte även dit ett gashandtag)
Körde cirka 1/1,5 mil innan den dog för första gången, i slutet av en lång nedförsbacke men gick igång igen efter kanske 8 kickar och sen gick den bra i en dag kanske. Blev någon kortare utflyckt till stranden och lite allmän nostalgi efter skogsvägar men ingen längre sväng sammanlagt än kanske 2,3 mil.
Så en dag så skulle jag iväg och den startade på första kicken och gick som en dröm innan den bara tvärdog pang bom efter 400 meter, även denna gång i en liten nedförsbacke. Försökte kicka och rulla igång den i kanske 1,5 timmar utan en enda tändning. tog lös tändstiftet och kollade på den jättefina gnistan flera gånger under detta försök. Inte ett enda livstecken.

nästa dag blev det ett till lite mer halvhjärtat men lika fruktlöst försök, helt död.
igår var så var det samma vända fast i kanske 25 min innan jag till slut snörde moppen i skuffen och körde den till farsan som är mer av en skruvare.
Och tro fan, efter kanske 30 sekunder av mig kickandes och han justerandes på förgasaren så kick den igång. Som en dröm gick den! Både jag och farsan tog en kortare provtur på den och var överens om att den gick väldigt bra och kändes stark.
Som tack för hjälpen så stängde jag av moppen och hjälpte farsan strölägga lite plankor som vi sågat fram dagen innan, detta tog kanske 20 minuter. När jag sedan skulle hem så var den precis lika död som innan och det slutade med att vi gav upp.
Idag så hade farsan haft isär och rengjort förgasaren igen men moppen var lika död. Sen kom brorsan förbi med ett nytt tändstift och den gick igång! Det blev testkörning igen och sen parkering och kaffe. När jag skulle köra hem moppen så var den tjurig, inte stendöd utan mer bara gammeldags tjurig. Det kändes hopplöst ett tag men tillslut så gick den igång och gick klockrent hela vägen hem på cirka 7 km tills den dog, även denna gång i en nedförsbacke då jag körde in på gården och frikopplade.

Förbannad så försökte jag kicka igång den igen men den var stendöd. Gav upp i kanske en timme tills jag försökte igen och fick igång den igen! Det kändes nästan som att den inte riktigt fick full gas eller nått i början, höll stumt men den ville som bara varva halverst de första 7 sekunderna innan den kom igång på riktigt och gick perfekt igen. Körde lite skogsvägsnostalgi, provade stänga av och starta igen kanske 5 gånger, Inga problem! kändes riktigt bra så det bar av hem igen parkera. provstartade en gång till bara för att vara säker.. Fan den startar ju på en halvhjärtad kick utan problem, nu är det löst! Tänkte jag.

Gjorde lite hussysslor i kanske 2 timmar sen gick jag ut och provade igen. Tjurig som FAN är den, tänder flera gånger, svårt att få den att varva upp innan den dör igen dock, de få gånger den inte bara småtänder utan faktiskt går igång vill säga. Kanske får den att gå i 4,5 sekunder innan den dör igen.

Vad tusan är det frågan om? Jag tänker att ifall den går få igång på första kicken och går klockrent så är det väl anmärkningsvärt att den bara bestämmer sig för att stendö?

väldigt tacksam för svar!
Bilagor
WhatsApp Image 2018-06-30 at 19.25.07.jpeg
Källan till glädje och frustration
Senast redigerad av 1 Bengt_spoke, redigerad totalt 0 gånger.
Tack så mycket för tipsen!
Drog iväg och köpte ett "b5hs" tändstift igår efter att ha läst här på puchverkstan att det var ett sånt som skulle sitta där och det verkar ha varit där problemet låg! Nu startar den på första kicken varje gång och går klockrent!
Mycket har man nog att lära, tyckte gnistan såg hur bra ut som helst på stiftet som satt där men onekligen så var det ändå stiftet som felade.

Är glad att den funkar nu när det blev så perfekt moppeväder!
Efter ett kopplingswirebyte idag så upptäckte/orsakade jag på något vis att kopplingsarmen inte åker tillbaka som den ska. Har självklart provat att släppa efter spännaren men felet verkar sitta i returfjädern. Hur tusan bär man sig åt för att spänna den ordentligt?
Jag tog loss den mest för att stilla min nyfikenhet och som vanligt så tog man sig vatten över huvudet. Försökte länge och efter många svordomar så gav jag upp att få dit den med någon sort spänst på fjädern att tala om (vet inte om den satt på något bra sätt innan, den känns fortfarande precis likadan).
enda sättet jag kunde få ihop det hela igen på var att lägga armen på splinesen så den pekade rakt framåt och då kunde jag få dit fjädern.. men då gör den väl inte sitt jobb fullt ut? den fjädrar ju litegrann när jag sedan böjer armen i "rätt" läge och kopplar dit wiren men så lite ska den väl inte fjädra? känner ju att vad jag antar är kopplingen börjar ta i det läget så man får ta i ordentligt för att dra i armen bakåt.
I dagsläget så kan jag koppla och växla men när jag släpper kopplingen åker den inte tillbaka ordentligt, jag får ta handen och trycka fram den någon millimeter så hör jag att kopplingen går ur helt.

Jag vet att jag ställer en massa dumma frågor men försöker att ta det sakta och lära mig förstå vad det är jag gör när jag skruvar så att jag inte ska råka paja något, bli förbannad och sedan tappa mekarlusten.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Styla dig med de snyggaste Puchverkstan kläderna!