Välkommen till Puchverkstan. Sveriges bästa puch-forum

Min fina uppfräshning.

Moderator: Staffan

Användarvisningsbild
Av marbor
Ja då tänkte jag visa upp mitt lilla projekt.

Det startade redan -03 i ett lamt försök att få igång min gamla moppe. Då upptäckte jag att den inte var i det skick som jag hade hoppats. Projektet dog av och togs upp nu i januari i år igen.

Så här såg den ut för 5 år sen.

Bild

Bild

Bild

Framöver tänkte jag visa lite hur det går med projektet.
Senast redigerad av 3 marbor, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
Av marbor
Det största problemet var att tändstiftet inte suttit i när moppen stått ute under cirka 10 år. Vatten hade rnnit ner i cylindern och rostat fast allting.

Bild

Bild

Bild

Så med detta så upphörde projektet för 6 år sen.

Nu har jag tagit upp allting igen och kommer berätta om det lite här.
Av greggel
haha jävlar!! där snackar vi vedbodstrimmad cylinder!!!...xD..kommer du ihåg hur den gick med den där?intressant o få veta vad man gjordeme moppestackarna förr i världen:D
Av greggel
jamenar de ser ju ut som de har kapat cyl.foten en jävla bit...men de e klart de kan gå ra ändå org cyllarna är ju inte så genomtänkta från början helller egentligen:D
Användarvisningsbild
Av marbor
Som ni såg så var ju inte mopeden i det skick man kunde önska sig, tiden gick och inte förrän januri 2009 kom jag igång på riktigt. Rev ner allting som går att riva ner, tog tyvärr inga bilder på det. Men så här ser det ut i mitt skåp på jobbet nu.

Bild

Bild

I alla fall så upptäckte jag att bakdelen på ramen va riktigt risig efter att jag hade blästrat den, så jag började med att ta bort ramslutet, men har sparat underskärmen så jag har något att svetsa i sen. Ramslutet har jag beställt så det skall monteras så fort det kommer. Underskärmen är också ganska dålig men jag bestämde mig för att blästra den och prima den så tror jag att den håller under min livstid i alla fall.

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Av marbor
Började även med att blästra stödet och skärmstagen till framskärmen. Skärmstagen skall lackas i silver, stödet mattsvart.

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Av marbor
Hjulen va i riktigt dåligt skick så jag skall renovera upp dem med nya fälgbanor och ekrar. Naven skall blankpoleras, men de ligger å väntar så länge....

Bild
Användarvisningsbild
Av marbor
Bild

Blästrade svingen, polerade den, och upptäckte lite skador jag inte sett tidigare. Saknar ju även kedjeskyddet så det blir till å jaga ett sådant nu. om det är någon som vet var jag kan hitta så uppskattas alla tips...

Bild

Jag lyckades driva ut svingbussningarna ganska smärtfritt. Antar att det är bäst att montera de nya innan lackering.

Bild

Rotade fram tutan för en liten uppfräschning, tänkte funktionstesta så småningom.

Bild
Av caddylasse
Var inte så rädd för att ekra, det är lättare än man tror, lite pyssel på första hjulet för att hålla rätt på att ekringen blir 2 kors som det skall vara på Floridan. Vill ni ha bra litteratur i ämnet så har Jim Lundberg och Gunnar Floden skrivit en utmärkt bok. "Meka & Kör". Där har de en alldeles utmärkt beskrivning på hur man gör. Lycka till.
Av Linus
Ser ut som detta kan bli något bra, gillar florida och har alltid gjort. Hoppas att man får se llite nya bilder här med framgångarna och alternativa motgångarna med renoveringen?!

Längtar 8)
Användarvisningsbild
Av marbor
Då var man igång igen, har påbörjat ihopmontering av projektet.

Lackat allting och det börjar likna något nu.

Är det någon som har tips på sprängskisser eller reservdelslistor? Vet inte riktigt hur jag skall få ihop svingarm och fotbrygga... :(
Användarvisningsbild
Av marbor
Bild
Bild

Fått ihop en del nu, tvingade mig själv att få den till ett rullande projekt idag. Fick improvisera fjädring bak tills vidare.. he he
Av Blyfot
marbor skrev:Sen undrar jag hur man låser fast drevet på insidan? Utsidan är ju ganska självklart...
Det ska sitta en bricka som passar i spåren på axeln där. Tror stt det är lika på dom äldre med mutter istället för låsring.
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Styla dig med de snyggaste Puchverkstan kläderna!