Välkommen till Puchverkstan. Sveriges bästa puch-forum

Större

Moderator: Staffan

Av Linus
detdär med förgasarinställningarna va knepigt... kan det vara så att brytarna har blivit slitna så att det har blivit fel inställningar där?

å till robban, såklart den behöver mer soppa om den får mer luft :O 90 graders filter = luften ligger å "trycker" på inloppet i filtret, right?

håller med Daggis2 att du skall sattsa på 4 växlat, blir så stor skillnad å känns mer "körvänligt" på något vänster, kan inte sätta fingret på det men förmodligen är det för man inte behöver ha ett lika brett effektband för att slippa hamna under effektbandet vid växling uppåt =)
Av greggel
ag hamnat lite efter här men om jag ska säga vad jag täker om insugdurationer så tycker jag att det verkar bättre att ha så låg duration som möjligt och istället satsa på själva flödet...(alltså finish i kanalen och bredd på porten)....en högre duration ger en lägre vevhuskompretion och borde därför göra jobbet jobbigare för spolkanalerna?..eller?..funderar mycket på detta eftersom många säger tvärtom...men högt vevhuskomp. ska ju vara bra för höga varv just för att hjälpa spolarna...säg vad ni tror!!:D
Av Linus
greggel skrev:ag hamnat lite efter här men om jag ska säga vad jag täker om insugdurationer så tycker jag att det verkar bättre att ha så låg duration som möjligt och istället satsa på själva flödet...(alltså finish i kanalen och bredd på porten)....en högre duration ger en lägre vevhuskompretion och borde därför göra jobbet jobbigare för spolkanalerna?..eller?..funderar mycket på detta eftersom många säger tvärtom...men högt vevhuskomp. ska ju vara bra för höga varv just för att hjälpa spolarna...säg vad ni tror!!:D
reedventil.
Av greggel
Linus skrev:
greggel skrev:ag hamnat lite efter här men om jag ska säga vad jag täker om insugdurationer så tycker jag att det verkar bättre att ha så låg duration som möjligt och istället satsa på själva flödet...(alltså finish i kanalen och bredd på porten)....en högre duration ger en lägre vevhuskompretion och borde därför göra jobbet jobbigare för spolkanalerna?..eller?..funderar mycket på detta eftersom många säger tvärtom...men högt vevhuskomp. ska ju vara bra för höga varv just för att hjälpa spolarna...säg vad ni tror!!:D
reedventil.

dyrt...:/...16 bast...budgetbygge...helst
Av robban30+
Har just startat ett litet höstprojekt.
Jag måste tillverka ett nytt insugningsrör eller modifiera mitt gamla,det som är där nu gör att motorn inte går bra på dellast,det är som om man trycker in dödarknappen när man gasar dvs inte roligt att köra.
Av robban30+
Klart det går bra,frågan är ju bara vad man har för motoreffekt,en 50 kubikare tycket nog generellt att det blir en aning tungt med den utväxlingen :wink:
Av robban30+
robban30+ skrev:Har just startat ett litet höstprojekt.
Jag måste tillverka ett nytt insugningsrör eller modifiera mitt gamla,det som är där nu gör att motorn inte går bra på dellast,det är som om man trycker in dödarknappen när man gasar dvs inte roligt att köra.

Har monterat det nya insugsröret,med blandad framgång.
Det passar men svetsningen lämnar endel att önska(gasen tog slut mitt i jobbet)
Slitsarna jag gjorde för att klämma ihop röret om förgasaren drar in tjuvluft,en kul överraskning när moppen varvar 10000 rpm utan att man rör gasen :(

Har försökt täta med packningspasta får se imorgon om det blir tätt,annars blir det att tänka om.

Förresten är det så illa nu att mitt gamla krök på 28 mm hamnat på insugssidan...........vad fan sysslar man med egentligen?
robban30+ skrev:En sådan har jag.
.Jag undrar var du har köpt dencylindern K-star med 4 spolportar och 2 boost kanaler
Jag har även ändrat durationerna till följande.
avgas 179
insug 151
spol 122
Detta gör att saker och ting stämmer,inte väl men någolunda vid 8100 rpm.
Nu tänker ni...8100rpm? vad är det för ett miffo som lägger varvtalet så lågt?
Jo detta är på grund av att jag inte har större förgasare än 17mm,samt att man får en riktigt trevlig karaktär på motorn tycker jag.
I skrivande stund åker jag med 13/31 i drevning och det funkar bra,drar bra igenom hela registret,toppar runt 80-85 ärliga breoende på dagsform och väder.
Brukar åka på veteran moped rally där gubbar med strut åker på sina orginalare tex crescent 2000,viktoria,flakor och ks50
De ser alltid lika förvånade ut när de hör sången från min dakota......samt tappar hakan när den trots sin drevning kan göra hjullyft med bara gaspådrag på ettan :twisted:
Det e humor det 8)

Kan bara rekomedera denna cylinder.......trivsam passar bäst in som beskrivning på 45mm cylindern.
mvh Robban30+
Av robban30+
jaha puchtommy?

vad menar du?
Av naggen
Du Robban, jag undrar om inte killen hade lite problem med att hålla isär citeringen och de egenskrivna orden.
Läs (lusläs) en gång till, så ser du nog vad han var ute efter.
Av robban30+
Jovisst men det är ju jag själv som skrivit vartenda ord i hans inlägg........fattar nada
Okay, här har jag nöpet puchtommys inlägg och gjort en understrykning i den.

puchtommy skrev:
robban30+ skrev:En sådan har jag.
.Jag undrar var du har köpt dencylindern K-star med 4 spolportar och 2 boost kanaler
Jag har även ändrat durationerna till följande.
avgas 179
insug 151
spol 122
Detta gör att saker och ting stämmer,inte väl men någolunda vid 8100 rpm.
Nu tänker ni...8100rpm? vad är det för ett miffo som lägger varvtalet så lågt?
Jo detta är på grund av att jag inte har större förgasare än 17mm,samt att man får en riktigt trevlig karaktär på motorn tycker jag.
I skrivande stund åker jag med 13/31 i drevning och det funkar bra,drar bra igenom hela registret,toppar runt 80-85 ärliga breoende på dagsform och väder.
Brukar åka på veteran moped rally där gubbar med strut åker på sina orginalare tex crescent 2000,viktoria,flakor och ks50
De ser alltid lika förvånade ut när de hör sången från min dakota......samt tappar hakan när den trots sin drevning kan göra hjullyft med bara gaspådrag på ettan :twisted:
Det e humor det 8)

Kan bara rekomedera denna cylinder.......trivsam passar bäst in som beskrivning på 45mm cylindern.
mvh Robban30+
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Styla dig med de snyggaste Puchverkstan kläderna!