Välkommen till Puchverkstan. Sveriges bästa puch-forum

Skriv om era mästerverk.

Moderator: Staffan

Av puchalbin
Hej! jag ska göra ett projekt i sommar med min puch montana. Skulle vilja veta om någon har en susning om hur fort man skulle kunna få upp den i på raksträckor med rätt drevning med
*fräsh hederlig brytartändning normalt inställt
*75cc airsal med topp
*4växlad låda (nya modellen)
*17bing (ev borrar jag den till 18/19)
*avgasrör 32mm med ett ganska billigt rör (Fuego Cross)
Skulle man kunna köra med 14-32 och få upp den i 90 måntro? motorn är i övrigt jävligt fräsh med racekoppling och nyrenoverat med racevev osvosvosv.
Obs. den cylindern med 8 portar, och jag ska inte porta den utan det är direkt ur karton och smacka dit.
Hej!

Till att börja med, grattis till en fin cylinder! Ja ska själv beställa en sådan nu i veckan! :)

Men personligen skulle jag valt en 20-24'as gasare med låg och högfartsmunstycken. Jag har själv haft en bing 17 på en kraftigt trimmad puch, och den gick aldrig på nått annat än fullgas :roll:

Sen röret... Det beror ju på vad du ska ha moppen till, ska du bara åka å köpa tidningen funkar nog röret bra då det ger mycket fint vrid :)
Men om du har som mål att närma dig 90 blås med moppen skulle ja ha funderat på att byta ut det oxå :)

Brytartändingen kommer då garanterat hänga med, ja har varvat 13000+ med org tändning och 75cc innan den började misstända :D

Menmen... Detta är bara mina åsikter och som jag upplever det hela, finns säkert andra som har haft andra resultat med bing 17 och fuego... :mrgreen:

Mvh Viktor
haha okej, hmm får nog byta ut förknasaren också. just nu kör jag med
metrakit 50cc
28mm rör
avgasrör från husqvarna rödmyra
brytartändning
17bing
drevning 14-38
3 växlar
gör ca. 65 om man har tur :D
Du skulle ju kunna få ut mer fart ur mk 50'n istället... Höjj avgas lite (kolla durr å räkna hur mycket som kan höjjas) sen skaffar du ett fuegorör å kortar kröken 10-15cm så ska du få se på drag :wink:
Eller, lämna 50ccn till nån som kan porta bra å få ännu mer drag, myye enklare än att stoppa ned en airsal 75cc cylle. För... Man måste svetsa blocket för att kunna använda cyllen, det räcker inte med att bara inte matcha 100%, utan de blir hål ändå :roll:

Sen går en bra portad 50cc säkert minst lika hårt som en airsal 75cc ifall båda har fuego rör... För fuegon stryper 75'an jättehårt :? S
Senast redigerad av 1 Virre1230, redigerad totalt 0 gånger.
Av Blyfot
Nu måste farbror blyfot lägga sig i här :alien:
1. Några 13000+rpm tror jag inte att orginal tändningen vill va med om, här önsketänker Virre för fullt :D
2. Helt rätt att eurokittet inte är enkelt att få i blocket, beror på vilket man har, det finns vissa som har bredare fläns men då ska man har tur.
3. 14/32 är värdelös drevning om du inte vill komma upp i 130 på fyran. Jag kör 11/38 och har enligt gps 97,4km/h på plan väg.
4. Förgasare, 17bing duger till pluggen ur och inget annat. 20mm mikuni vm skulle jag rekommendera alt. 24mm
5. Går inte att rekommendera att bredda och höja avgasporten på mk50 på det där sättet :newb: det måste räknas och mätas hur det ser ut från början, det är en jäkla skillnad att bredda en 75cc 2mm mot en 50 cc det finns max mått som inte bör gås över på bredd och höjer man 2mm dessutom bara sådär så kan cylindern va skrot.
6. Fuego, glöm den skiten, köperör till 75cc är homoet eller simonini båda kräver svets för att passa på montana och därmed finns det ett alternativ till nämligen expansionspipan som säljs till zundapp och sachs. Bygga eget är nästa steg. Här är min senaste nästan färdiga skapelse, avstämd för 11k till en yamaha fs1 med polini70cc(63). Det är enklare än jag trodde att rulla plåten faktiskt.
Bild
Jasså? Herr blyfot har vaknat inför sommarn? Trevligt! :D

Jajja... Kanske inte 13k, men i somras varvade min 11000 som best, å efter ja filade mer nu i vintras varvade sjukt mycke å gick absolut inte gämföra med hur den lät i sommar :mrgreen:

Även om man har blocket med större packningsyta (monza 4 pet motorer) så blire ändå hål ut på tändningssidan :cry:

Angående mk50cc så har en polare haft en sådan så ja vet att avgas ligger på ca 160-165 grader orginal... Rena lågvarvshistorien :roll: men du har rätt, man kan inte säga så exakt hur han ska göra, då kan ja få massa skit ifall han gör fel men tycker att han gjort som ja sa... Ursäkta mig maeistro :mrgreen:

Edit: blyfot... I sommar knäcker ja din toppspeed!!! :lol: 8)
Av Blyfot
Virre1230 skrev:Jasså? Herr blyfot har vaknat inför sommarn? Trevligt! :D

Jajja... Kanske inte 13k, men i somras varvade min 11000 som best, å efter ja filade mer nu i vintras varvade sjukt mycke å gick absolut inte gämföra med hur den lät i sommar :mrgreen:

Även om man har blocket med större packningsyta (monza 4 pet motorer) så blire ändå hål ut på tändningssidan :cry:

Angående mk50cc så har en polare haft en sådan så ja vet att avgas ligger på ca 160-165 grader orginal... Rena lågvarvshistorien :roll: men du har rätt, man kan inte säga så exakt hur han ska göra, då kan ja få massa skit ifall han gör fel men tycker att han gjort som ja sa... Ursäkta mig maeistro :mrgreen:

Edit: blyfot... I sommar knäcker ja din toppspeed!!! :lol: 8)
Hahaha... denna ständiga fajt, du vet inte vad jag har för luriga planer :lol:
Nåväl, en glimt av vinterns byggsynder kanske då. Ej lackad än å måtårn är inte den rätta. Jag har planer på att bli först med 4-växlad maxi å hundra strecket lär jag passera lätt med den gamla motorn från dacken.

Bild

Har blivit transformerad till...

Bild
:shock: :shock:
Sånthär gillas skarpt!!! :D :D de kommer bli otroligt fränt att följa! :D

Ja har oxå lite luriga planer :wink: men det ska ja vänta med att avslöja tills ja kan ladda upp bilder här så ni får se den :mrgreen:

Ska du inte bygga avstämt till din dakke då blyfot? Den skulle garanterat må bra av det :)
Av Blyfot
Virre1230 skrev::shock: :shock:
Sånthär gillas skarpt!!! :D :D de kommer bli otroligt fränt att följa! :D

Ja har oxå lite luriga planer :wink: men det ska ja vänta med att avslöja tills ja kan ladda upp bilder här så ni får se den :mrgreen:

Ska du inte bygga avstämt till din dakke då blyfot? Den skulle garanterat må bra av det :)
Det blir kul å se vad du hittat på, jag har sett att du lagt upp en ny film på tuben men det såg ut som en montana...

Vad det gäller dakken så blir det tillbaka till stort sett orginal om motorn ska hamna på maxin
Jasså du håller koll på vad ja gör? :mrgreen:
Jo de e en montana... Med dendäringa jättebilliga airsal 70cc'n ja köpte, och med bing 17 och crosspipa :) den går mycket bra med tanke på att cyllen kostar 400kr ny och att allt trim kostat just under 1500kr :lol: :D

Ja det skulle va grymt me 4 pet maxi!

En liten sak kan ja avslöjja om mitt bygge... Den väger ca 65kg med 7.7liter soppa i tanken!! :D
fränt bygge, har också funtat på vanlig puchmotor på maxi :)

men jag tänkte på det ni som har hållt på med airsal, är det svårare att få dit airsal 74cc än t.ex gilardoni 74cc, metrakit, parmakit osv?
Airsal 74cc har bredast spol av alla cylindrar. Dock bara ca 0.5-1mm bredare än metrakit. Men metrakit är det nog mest jobb med av alla cylindrar, då man även måste skicka in och hona cylindern innan uppstart :roll:
Gilardoni skulle ja säga är enklast att få dit pga deras små spolportar, och att iövrigt behöver inte cylindern bearbetas eller liknande före provstart :)
long long title how many chars? lets see 123 ok more? yes 60

We have created lots of YouTube videos just so you can achieve [...]

Another post test yes yes yes or no, maybe ni? :-/

The best flat phpBB theme around. Period. Fine craftmanship and [...]

Do you need a super MOD? Well here it is. chew on this

All you need is right here. Content tag, SEO, listing, Pizza and spaghetti [...]

Lasagna on me this time ok? I got plenty of cash

this should be fantastic. but what about links,images, bbcodes etc etc? [...]

Styla dig med de snyggaste Puchverkstan kläderna!